قديم 02-01-2013, 06:13 AM
الحمد لله الحمد لله غير متواجد حالياً
مدير عام

افتراضي لكل المبتدئين في المحاسبه و عيزين يعرفو يعني ايه محاسبه

في ناس كتير مش عارفه المحاسبه و مش فهماها و مش عارفه مجال العمل ماشي أزاي أو يعمل ايه و كل ما يقرأ الكتب ما يعرفش المنهج ألي حيشتغل بيه أزاي و نفسه يعرف أزاي يقدر يتحكم في الحسابات و انه مثلا يقدر يمسك دفاتر من نفسه و يعملها بدون الاستعانه بحد

أنا أنشاء الله حعمل كل أسبوع جزء عن مفهوم المحاسبه و ازاي نطبقه في الحياه العمليه على و عسى أن ده يخدم شباب كتيره كانت خايفه من المحاسبه و خيفه تشتغل في المحاسبه + كمان أزاي أنه يطبق نظام المحاسبه ده على الكمبيوتر و حيكون في مسأل كمان أنشاء الله و الله وولي التوفيق

المحاضره الاولى

في منا ناس كتيره اوي مش عارفه تعمل القيد أو مش فهمه أزاي يعمله

س:كيف تعمل قيد؟

لكي يكون القيد سليم 100% يبقى لازم تفرق بين المدين و الدائن

طيب مهما شرحت في ناس كتيره مش عارفه للأسف تفهم الموضوع أنا بقى عندي طريقه كويسه بس هي عايزه حفظ في الاول و بعد ما تحفظ الي أنا حقوله دلوقتي صدقوني دماغه حتشتغل لواحده و يفهم ماحسبه صح بس لازم يحفظ لأن ده هو القوانين

أولا
المدين:
هو كل ما يوجد في الجانب الايمن من قائمه المركز الماليي
الدائن:
هو كل مايوجد في الجانب الايسر من قائمه المركز المالي

ثانيا: أبسط صوره لقائمه المركز المالي

الجانب الايمن و هو (المدين):

أ-الأصول الثابته:
أي شيء ثابت وده غني عن التعريف طبعا

ب-الاصول المتداوله:
1-المخزون
2-العملاء
3-النقديه
4-البنك
5-أرصده مدينه أخرى
6-جاري الشريك (أذا كان الشريك خد فلوس من الشركه أو بضاعه و هو ملتزم أنه يدفع للشركه)

الجانب الأيسر و هو (الدائن):

أ-حقوق الملكيه
1-رأس المال
2-الأحتياطيات

ب-خصوم طويله الاجل
1-القروض

ج-خصوم متداوله
1-الموردون
2-المخصصات
3-أرصده دائنه

ديه كانت أبسط صوره لقائمه المركز المالي لو حفظتها كويس صدقني حتعمل قيود بسهوله جداو تكون محترف كمان

ثالثا: شكل القيد:

القيد ديما عباره عن من و الى
من ح/ يوضع هنا المدين
ألى ح/ يوضع هنا الدائن

الشكل ده معناه أن الجانب الايمن من قائمه المركز المالي زاد و الجانب الأيسر من قائمه المركز المالي زاد راخر

مثال توضيحي:
قامت الشركه بشراء بضاعه على الحساب

نفكر في الاجابه و نحلل الكلام
1- الشركه اشترت بضاعه معنى هذا ان الشركه زادت من بضاعتها و البضاعه بالتاكيد حتخش المخازن صح

المخزون موجود في الجانب الايمن من قائمه المركز المالي يبقى أسم القيد هو ح/ المخزون

2-الشركه اشترت البضاعه على الحساب يعني أنها أخذت البضاعه و أجله عمليه الدفع طيب هي جابت البضاعه من مين مش من المورد
يبقي المورد زاد و المورد في الجانب الايسر من قائمه المركوز المالي يبقي أسم القيد هو ح/الموردون

في النهايه شكل القيد حيكون

من ح/ المخزون
ألى ح/ الموردون

ركز معايه في شكل القيد المخزون هو مدين و الموردون دائن و كل واحد فيهم زاد

ملحوظه : أذا كان هناك بضاعه تم ردها للمورد في اليوم الثاني حيكون شكل القيد أزاي أرجو الرد عن هذا الجزء

و أليكم بعض التمارين :
1- تم شراء بضاعه بمبلغ 100 نقدي
2-تم شراء بضاعه بمبلغ 200 بشيك
3-تم شراء بضاعه بمبلغ300 و تم السداد نقدي 100و الباقي 50%شيك 50%على الحساب(أجل)

ساعد في نشر والارتقاء بنا عبر مشاركة رأيك في الفيس بوك