منتدى المراجع المصرى/المحاسب القانونى محمد صفوت

منتدى المراجع المصرى/المحاسب القانونى محمد صفوت (https://www.egaud.henawhenak.com/vb/index.php/index.php)
-   منتدى شهاده سى ام ايه (https://www.egaud.henawhenak.com/vb/index.php/forumdisplay.php?f=21)
-   -   ما هي شهادة cma (https://www.egaud.henawhenak.com/vb/index.php/showthread.php?t=543)

عمرو احمد 02-06-2013 05:53 AM

ما هي شهادة cma

الشهادة عبارة عن 4 PARTS كل PART عبارة عن 10 UNITS ماعدا الجزء التاني 20 UNIT و ده يعتبر اطولهم و اصعبهم عشان كده فيه ناس بتاخد 1و 3 و 4 و بعدين تاخد 2

ميزة شهادة الCMA انها كبداية فيها كل حاجة سواء كانت INTERNAL
CONTROL,ECONOMIC,FINANCING AND
MANGEMENT
و كمان ممكن تمتحنها هنا غير الCPA اللي لازم تسافر عشان تمتحنها في امريكا وطبعا دي كبداية صعبة عشان الفيزا و المصاريف الخ....
و فيها ميزة جامدة جدا عشان بتعتبر شهادتين في شهادة ازاي؟ اقولك:
الCMA هي هي الCFM مع اختلاف PART واحد يعني ان شاء الله لما تاخد الCMA باجزائها الاربعة وتنجح فيهم و تاخد الشعادة هيبقي قدامك PART واحد بس تمتحنه و تاخد
الCFM ويبقي معاك شهادتين مش شهادة واحدة بس و كل ده بيعلي من اسهمك و فرصك في العمل في مكان افضل و بمرتب خيالي لا تحلم به و عموما كل ده نصيب و رزق ماقدرش اقولك انك هتشتغل بنسبة 100% بس اقدر اطمنك بنسبة 95% هتشتغل في مكان حلو و بمرتب حلو لييه؟ اقولك
انت في الCMA بتدرس نظام عالمي للمحاسبة بتشتغل بيه الشركات الMULTINATIONAL يعني مش شركات عبيطة و لا تافهة انت ان شاء الله هتشتغل في شركة عالمية و بالتالي هتاخد مرتب جامد جدا (اللهم لا حسد) و كمان هتبقي في مركز مناسب لشهادتك و خبرتك و طبعا اللي عاوز يهاجر الشهادة دي هتساعده جدا في الهجرة و في ايجاد فرص عمل جيدة.
ولو هتشتغل في مصر و مش في شركة عالمية و معاك خبرة سنتين مثلا هتروح الشركة دي مدير مش اي حاجة تانية .

نيجي بقا للتكاليف هي مكلفة شوية هي ممكن تقفل 10000 جنيه او اكتر دي مصاريف الشرح اللي هتديها للمكان اللي هتدرس فيه و مصاريف الاشتراك(انت بتشترك في الموقع بتاع IMA اللي انا حاطه فوق في حدود 250 دولار و كل امتحان تخشه هتدفع في حدود 200 دولار وخلي بالك انت الاشتراك في الموقع ده سنوي عشان تفضل معتمد من المعهد يعني كل سنة هتدفع 250 دولار حتي لما تاخد الشهادة)

و بالنسبة للدراسة انا بدرس في مكان اسمه FINANCILA GROUP هتلاقوا اعلانه في الجرنان كل جمعة و زي ماقولتلكوا الاماكن دي كترت اوي فانتوا شوفوا الاحسن ليكوا و الارخص و اتوكلوا علي الله
انا دفعت 1250 ج في PART1 وكل الاجزاء بنفس التمن ماعدا التاني بس مش فاكر بكام ممكن في حدود 1500 ج

يا جماعة اللي عاوز يخش حاجة زي كده لازم يعرف انه هيذاكر و يفهم و يتعب المسألة مش هتبقي سهلة بس اللي عاوز حاجة و بيسعي ليها هياخدها في الاخر و اللي عاوز يشتغل في مجال المحاسبة و اللي بيحبها ياخد الشهادة دي عشان خلاص بقت ال500 جنيه اللي بناخدها مالهاش لازمة دلوقتي
و اخر كلمة مني ان الامر كله متوقف عليك بس كده
انا هارفع شوية ملفات وورد للي عاوز يعرف محتوات كل PART من الCMA
وارجو اني اكون وفيت ولو جزء صغير ووضحتلكو المسألة شوية للي كان عاوز الCMA واللي عاوز مستقبل احسن عشان الحاجات دي هي المستقبل.
و معلش انا حبيت اكلمكم عامي عشان تبقي سهلة و واضحة و ماعدشي ارص كلام و نقط و انتم مش فاهمين حاجة عموما اقرو الكلام و بعدين شوفوا الملفات فيها حاجات كتير مفيدة

نسيت اقولكوا ان دراسة الشهادات دي يعتبر كورس انجليزي و هيقوي اللغة عندكوا اوي
بس لاوم يكون الانجليزي بتاعك كويس جدا مش PERFECT و عموما للي مش من تجارة انجليزي الموضوع هيبقي في الاول معاه صعب شوية بس بعد شهر او شهر و نص هيلاقي العملية ابتدت تظبط معاه اوي.

اسف للاطالة و بالتوفيق لكل الاعضاء في منتدانا العزيز ان شاء الله ولكل المسلمين.

الساعة الآن 06:55 AM